Praca nad wpojeniem dzieciom dobrych nawyków powinna zacząć się jak najwcześniej – dotyczy to zwłaszcza dbania o własną higienę i zdrowie. Najmłodszych trzeba przyzwyczajać także do wizyt lekarskich, co jest szczególnie ważne w przypadku odwiedzin w gabinecie stomatologicznym. Często zdarza się, że maluch pierwszy raz siada na fotelu dentystycznym, kiedy pojawi się u niego ból zęba. Może to skutkować negatywnymi skojarzeniami i niechęcią do badań stomatologicznych w dorosłym życiu.
Aby uniknąć takiej sytuacji, wystarczy umówić dziecko na wizytę adaptacyjną, która może mieć miejsce jeszcze przed ukończeniem drugiego roku życia.
Wizyta adaptacyjna – jak wygląda?
Stomatolodzy dziecięcy to osoby, któdere wykazują się szczególnym stosunkiem i podejściem do swoich małych pacjentów. Wiedząc, jak wielkim przeżyciem są pierwsze odwiedziny u dentysty, starają się rozluźnić atmosferę, wykorzystując swoje poczucie humoru.
Młody człowiek na pewno poczuje się zaciekawiony nowym otoczeniem. Pierwszy raz widziane sprzęty, nietypowy fotel mogą wywołać skrajnie różne reakcje. Zadaniem dentysty jest wyjaśnienie, na czym polega jego praca. W tym celu pokazuje swojemu pacjentowi wszystkie narzędzia i urządzenia oraz tłumaczy, do czego one służą. Poziom rozmowy jest oczywiście uzależniony od wieku dziecka.
Wizyta adaptacyjna u dentysty ma także aspekt profilaktyczny. Stomatolog opowiada maluchowi o tym, w jaki sposób prawidłowo myć zęby i utrzymywać należytą higienę w jamie ustnej, aby zawsze móc się cieszyć pięknym, zdrowym uśmiechem. Nawiązuje z nim także rozmowę, która ma przekonać i zachęcić do regularnego badania uzębienia. Pierwsze spotkaniem z dentystą odbywa się najczęściej w obecności rodziców, co stwarza poczucie bezpieczeństwa.
Dentysta przez większą część wizyt adaptacyjnej buduje zaufanie i stara się oswoić dziecko z gabinetem stomatologicznym. Na koniec, kiedy mały pacjent jest odpowiednio przygotowany, wykonuje się przegląd jamy ustnej. To całkowicie bezbolesne badanie stomatologiczne z całą pewnością nie zepsuje dobrych wrażeń z pierwszych odwiedzin w gabinecie.